Search

قلعه امام مریوان

جاهای دیدنی کرستان قلعه امام مریوان

سیر تاریخی قلعه

ازجاهای دیدنی سنندج این قلعه است.اهمیت تاریخی این بنا در این است که محل استقرار حکومت بابان و اردلان بوده است و به عنوان یکی از مراکز نظامی و حکمرانی ایرانیان شناخته میشده است.نام ابن منطقه در اسناد تاریخی پرتکرار بوده است. این قلعه امام مریوان روی کوه تمام قرار گرفته و به مدت سه قرن در آن حیات و زندگی و اتفاقات روزمره اجتماعی و سیاسی جریان داشته است.

جاهای دیدنی کرستان قلعه امام مریوان
منبع:گوگل مپ

از زمان آشور تا زمان قاجار این قلعه استقرار داشته و محل رفت و آمد های بسیاری بوده است.و چون مرکزیت حکومت بوده است و اتفاقات بسیار مهمی در آن رخ داده اهمیت این منطقه بسیار بالاست.از همه مهم تر این منطقه نه تنها از جهت سیاسی بلکه از جهت مذهبی و فرهنگی هم نقش مهمی را داشته است.

البته در حال حاضر هیچ نشانی از این قلعه امام مریوان بجا نمانده است و به مرور زمان دستخوش اتفاقاتی مثل زلزله و موشک باران های جنگ ایران و عراق تخریب شده و شده و اصل بنااز بین رفته است.

در دوران صفویه این مکان به عنوان مسجد و مدرسه ای شناخته میشده که محل تجمع و درس و بحث ادیبان و فاضلان بوده و در آن کسب علم صورت میگرفته است.دانشمندان بسیاری در ابن منطقه رشد کرده و شناخته شدند.

هم اکنون این قلعه به عنوان تپه ای باستانی شناخته میشود،وچون والی کردستان احمد خان از این قلعه استفاده کرده است این قلعه به نام او یعنی خان احمد نیز شناخته میشود.

جاهای دیدنی کرستان قلعه امام مریوان
منبع:گوگل مپ

بخش های مختلف قلعه

قلعه امام مریوان روی کوه امام قرار گرفته است،و دارای  سه قله ی بلند میباشد که روی یکی از قله ها به دلیل وجود مسجد و گورستان و فضای سر سبز و درختان تنومند،فضایی برای نشستن و آرام گرفتن زیر سایه ی درختان وجود دارد.

مسجدی که در این محل قرار دارد به دلیل قرمز گون بودن و رنگ آجر ها به مسجد سرخ شهرت یافته است.پایین تراز قلعه روی کوه اما م مکانی وجود دارد به نام آب انبار که در زمانهای قدیم آب مورد نیاز و مصرفی مردم قلعه از این مکام تامین میشده است.این اب انبار در اثر تراشیدن کوه بوجود آمده است.

جاهای دیدنی کرستان قلعه امام مریوان
منبع:گوگل مپ

از جاهای دیدنی سنندج این قلعه می باشد.بومیان منطقه هرسال به پاس داشت و یاد بود اتفاقاتی که در قلعه ی امام مریوان افتاده است در آن مکان جمع شده و به یاد مردم شریف آن قلعه و قهرمانان شان  جشن و پایکوبی میپردازند.هنوز بقایای تراشیده ی سنگی پله ها در این قلعه وجود دارد.

دربالای قلعه قله ای وجود دارد که به علت مرتفع و دوراز دسترس بودن به قلعه ی زندان معروف است و کاربری این قله در زمانه ی خودش تحت عنوان پاسبانی از قلعه بوده است.

مسیر دسترسی به قلعه

این مکان در سه کیلومتری جنوب شرقی مریوان واقع شده است و فضای اطراف آن محیطی سبز‌و خوش آب و هوا برای گردش و ستراحت است.

دیگر مکان‌های تفریحی استان کردستان

عمارت خسروآباد

ازجاهای دیدنی سنندج مکانهای تاریخی این شهر است .عمارت اعیانی و با شکوه خسرو آباد پیش از همه بیانگر سبک زندگی و فرهنگ اعیانی نشینی در دوره ای تاریخ است. درمورد پیشینه ی تاریخی این عمارت دو دسته اطلاعات وجود دارد،اطلاعاتی که از تاریخ نویسان محلی و سفرنامه ها به دست ما رسیده است و مدارک نوشته شده و سنگ نوشته ها.

خانه آصف وزیری

اعجاب و ارزشمندی این خانه در این است که سه دوره ی تاریخی قاجار،صفویه و پهلوی را در خود جای داده است. از جاهای دیدنی کردستان بناهای تاریخی است.قدمتی تاریخی که حوادث بسیاری را به چشم خود دیده است.

عمارت سالار سعید

از جاهای دیدنی کردستان عمارت سالار سعید است.عمارتی خانوادگی که بخشی بزرگ از تاریخ کرد را در خود جای داده است و روح قاجار درمعماری آن حلول کرده است.سالها پیش عمارتی که متعلق به ملالطف الله شیخ الاسلام بودو بعدها به نوادگان ایشان واگذارشد

حمام شیشه ای

از جاهای دیدنی سنندج حمام شیشه ای است. زنده بودن بخشی از  معماری سنتی هرکشوری به حمام های محلی آن بستگی دارد. بازدید از آنها کنجکاوی آدمها در زمینه ی سبک زندگی پیشینیان را اقناع میکند.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Search