Search

جاهای دیدنی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر
5/5

انچه در این محتوا می خوانید

معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر

بوشهر، شهر زیبایی در جنوب ایران است و به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان خود، همواره به عنوان مقصد گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر به شمار می‌رود. این شهر تاریخی و جذاب، نقاط دیدنی فراوانی را در خود جای داده است و گوشه به گوشه آن می‌تواند برای گردشگران پر از شگفتی باشد.

ما در این مطلب تصمیم داریم جاهای دیدنی بوشهر را به شما معرفی کرده و راهنمای شما عزیزان در سفر به این شهر زیبا باشیم!

جاذبه های گردشگری بوشهر

در این بخش به معرفی برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری بوشهر از نظر گردشگران را به شما معرفی می‌کنیم.

1. آب انبار قوام

آب انبار قوام یک بنای تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار، یعنی چیزی حدود 150 سال قبل برمی‌گردد. ارتفاع این آب انبار از سطح زمین حدود 2 متر بوده و 2/60 متر از آن هم زیر زمین قرار گرفته است. این آب انبار از جنس سنگ‌های رسوبی بسیار مقاوم ساخته شده است و طاق‌های آن هم از همین سنگ‌ها هستند. داخل این بنا هم با استفاده از ساروج مقاوم پوشیده شده و نمای جالبی دارد. در نمای خارجی این بنا، چندین پنجره دیده می‌شود که به فاصله مشخصی از هم روی بدنه آب انبار قرار گرفته‌اند. در حال حاضر از این آب انبار به عنوان یک رستوران سنتی استفاده می‌شود.

آب انبار قوام بوشهر
آب انبار قوام بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در آب انبار قوام بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

2. خانه رئیس علی دلواری

این بنای تاریخی هم مربوط به دوره قاجار است و همانطور که از نام آن پیداست، زمانی رئیس علی دلواری در آن زندگی می‌کرد. رئیس علی دلواری کسی بود که در جنگ جهانی اول، زمانی که انگلیسی‌ها به بوشهر حمله کردند شجاعانه در مقابل آن‌ها ایستاد و با رشادت فراوان به شهادت رسید.

بازماندگان این شخصیت برجسته، خانه به جا مانده از اورا به میراث فرهنگی اهدا کردند که دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران بتوانند از آن بازدید کنند و یادبودی برای این شخصیت باشد. ساختمان این بنا بسیار ساده بوده و با گچ‌بری‌های اندکی تزیین شده است. جالب است بدانید این بنای تاریخی در سال 1376 در لیست آثار ملی ثبت شد.

 این خانه در شهر دلوار قرار گرفته که تا استان بوشهر 35 کیلومتر فاصله دارد

خانه رئیس علی دلواری
خانه رئیس علی دلواری

برای کسب اطلاعات بیشتر در خانه رئیس علی دلواری بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

3. عمارت گلشن

عمارت گلشن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوشهر است که قدمت آن به 170 سال پیش، یعنی دوران قاجار برمی‌گردد. این عمارت در فاصله 10 متری از دریا قرار گرفته و در بافت قدیم شهر بوشهر واقع شده است. این عمارت در گذشته متعلق به تاجری به نام آقای گلشن بود و علت نام گذاری آن هم به همین خاطر است.

بنای عمارت گلشن یک ساختمان 3 طبقه است که طبقه اول آن را آب انبار، آشپزخانه، حمام و دستشویی و محل استراحت خدمه تشکیل می‌دهد. دو طبقه بالایی هم محل زندگی و تجارت آقای گلشن بوده است. این عمارت توسط میراث فرهنگی حفاظت می‌شود و در سال 1377 به ثبت ملی رسید.

عمارت گلشن بوشهر در، خیابان ساحلی، پشت اداره بندر قرار گرفته است. برای این که از این مکان بازدید کنید باید از شنبه تا جمعه در ساعات 8:00 تا 14:00 از این مکان دیدن کنید.

عمارت گلشن بوشهر
عمارت گلشن بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در عمارت گلشن بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

4. عمارت ملک

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر، عمارت ملک نام دارد که همواره توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این عمارت از زیربنایی نزدیک به 4هزار متر برخوردار است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در واقع در ان زمان، تعدادی از معماران فرانسوی این عمارت را برای شخصی به نام محمد مهدی ملک بنا کردند. آقای ملک یک تاجر ثروتمند بود که بعد از بازدید از کاخ‌های فرانسه، تصمیم گرفت بنایی مشابه آن‌ها را در شهر بوشهر برای خود بسازد. این عمارت هم در سال 1377 به ثبت ملی رسید.

عمارت ملک در استان بوشهر، واقع در محله بهمنی، خیابان ماهینی،و در کوچه ملک قرار دارد.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در عمارت ملک بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

5. گنبد نمکی جاشک

کوه نمکی یا گنبد نمکی جاشک، یکی از بزرگترین گنبدهای نمکی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. این گنبد در بخش جنوبی رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و چشم انداز زیبایی به این منطقه بخشیده است. در این گنبد، سازه‌های طبیعی زیبایی مثل آبشار نمکی، غار نمکی، دودکش جن، چشمه نمکی و… وجود دارد که این جاذبه را بسیار زیبا و منحصربه‌فرد می‌کند.

گنبد نمکی جاشک واقع در شمال روستای جاشک در شهرستان دیر که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر دیّر و از سمت شرق در روستای گنخک واقع در شهرستان دشتی قرار گرفته است.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

برای کسب اطلاعات بیشتر در گنبد نمکی جاشک این جاذبه اینجا کلیک کنید!

6. قبرستان شغاب

این گورستان تاریخی در محوطه شغاب، واقع در جنوب بوشهر قرار دارد. قدمت این گورستان به دوره ساسانی و اشکانی برمی‌گردد. تاکنون چندین خمره حاوی استخوان اموات در این گورستان کشف شده است. جالب است بدانید در دین زرتشت، جسد اموات را داخل تابوت‌های سفالی و سنگی قرار می‌دادند تا این اجساد به خاک آلوده نشود. بعد از اینکه این اجساد متلاشی شدند و استخوان‌ها باقی ماندند، این استخوان‌ها را داخل خمره قرار می‌دادند و دفن می‌کردند.

 این گورستان واقع درسمت جنوبی شهر بوشهر و در نزدیکی ساحل دریا قرار دارد.

قبرستان شغاب بوشهر
قبرستان شغاب بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در قبرستان شغاب بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

7. چشمه آب گرم اهرم

این چشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بوشهر است که هرساله افراد زیادی را از سراسر ایران به سمت خود می کشاند. این چشمه خواص درمانی بالایی دارد و امکانات مناسبی مانند استخر و حمام هم در محوطه آن ساخته شده است. گردشگران می‌توانند در کنار بهره‌مندی از آب گرم این چشمه و خواص آن، از طبیعت جذاب اطراف این جاذبه هم دیدن کنند. دمای آب این چشمه بین 35 تا 40 درجه سانتی گراد است.

 چشمه آب گرم واقع در نزدیکی شهر اهرم که مرکز شهرستان تنگستان که در ۶۳ کیلومتری جاده بوشهر به بندرعباس قرار گرفته است.

چشمه آب گرم اهرم بوشهر
چشمه آب گرم اهرم بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در چشمه آب گرم اهرم بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

8. پارک ملی نایبند

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوشهر که در میان گردشگران بسیار محبوب است، پارک ملی نایبند نام دارد. نایبند اولین پارک ملی دریایی در کشور است که با پوشش گیاهی و درختان سرسبز خود توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. ضمن اینکه این پارک زیستگاه جانوران مختلفی است که برخی از آن‌ها بسیار کمیاب بوده و فقط در این پارک وجود دارند.

پارک ملی دریایی نایبند یک قسمتی از شهرستان عسلویه می باشد که حفاظت شده هم میباشد،که در 320 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوشهر قرار گرفته است.

پارک ملی نایبند بوشهر
پارک ملی نایبند بوشهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در پارک ملی نایبند بوشهر این جاذبه اینجا کلیک کنید!

سایر دیدنی های بوشهر

در بخش قبلی سعی کردیم بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر را به شما معرفی کنیم. لیست جاذبه‌های این شهر تمامی ندارد! در اینجا به برخی دیگر از دیدنی‌های بوشهر اشاره می‌کنیم:

  • بازار قدیم بوشهر
  • مدرسه سعادت
  • قلعه نصوری
  • کاروانسرای مشیرالملک
  • عمارت دهدشتی
  • عمارت امیریه
  • قبر جنرال
  • قلعه خورموج
  • خانه قاضی بوشهر

گردشگری بوشهر

اجازه دهید قبل از معرفی جاهای دیدنی بوشهر، کمی با این شهر جنوبی جذاب آشنا شویم. بوشهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بسیاری از بخش‌های این شهر دارای بافت تاریخی و قدیمی هستند که به سبک معماری ترکیبی ایرانی و هندی ساخته شده‌اند. نمای عمارت‌های قدیمی از سنگ‌های مرجانی و گچ ساخته شده و اکثر ساختمان‌ها به رنگ سفید و زرد هستند. سقف خانه‌ها هم پوششی از جنس چوب صندل و بوریا دارد که نمونه آن فقط در شهرهای جنوبی دیده می‌شود و به همین دلیل هم برای بسیاری از گردشگران بسیار خاص و جذاب است.

اگر قصد سفر و گردشگری بوشهر را داشته باشید، در هر نقطه از این شهر جاذبه‌ها و دیدنی‌های منحصربه‌فردی را مشاهده خواهید کرد. مردمان این شهر بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و به گرمی از شما استقبال خواهند کرد. شما می‌توانید چندروزی در این شهر اقامت داشته و با حوصله به گشت و گذار در شهر بپردازید.

جاهای دیدنی بوشهر
جاهای دیدنی بوشهر

طبیعت بوشهر

طبیعت بوشهر یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده خیلی از گردشگران این شهر را برای تفریح و گردشگری انتخاب کنند. جاذبه‌های طبیعی این شهر، پتانسیل این را دارند که گردشگران را به وجود بیاورند و آن‌ها را سرشار از حس خوب کنند.

شهر بوشهر در هر فصل از سال رنگ و بوی خاصی را به خود می‌گیرد و طبیعت این شهر همیشه چیزهای تازه‌ای برای رو کردن دارد! البته به دلیل گرم شدن بیش از حد هوا در فصل تابستان، گردشگران کمتری در این فصل به بوشهر سفر خواهند کرد.

شاید محبوب‌ترین بخش از طبیعت بوشهر، نخلستان‌های سرسبز این شهر باشند. چنین طبیعتی مخصوص شهرهای جنوبی و بندری است و افرادی که از شهرهای دیگر به این منطقه سفر می‌کنند، با دیدن این نخل‌ها شگفت زده خواهند شد. روستاهای اطراف شهر بوشهر از طبیعتی بی‌بدیع برخوردارند و شما می‌توانید چند روزی را هم برای بازدید از این روستاها اختصاص دهید.

ساحل های دیدنی بوشهر

وقتی صحبت از معرفی جاهای دیدنی بوشهر در میان باشد، غیرممکن است که به سواحل بی‌نظیر این شهر اشاره نشود. جالب است بدانید که شهر بوشهر به عنوان قطب ساحلی ایران شناخته می‌شود و بیشترین نوار ساحلی در شهرهای بندری، به این شهر تعلق دارد.

سواحلی مانند ساحل آب شیرین کن، ساحل بنود، ساحل صدفی، ساحل ریشهر، ساحل ماسه‌ای بندر دیلم، ساحل بندر دیر، پارک ساحلی شغاب، پارک ساحلی بنک و ساحل بندر امام حسن از جمله معروف‌ترین سواحل این شهر هستند.

یک نکته جالب: خیلی از افراد، شهر بوشهر را به عنوان دریایی‌ترین شهر جهان می‌شناسند. علت این موضوع آن است که اگر از روی عرشه کشتی‌هایی که در خلیج فارس هستند به شهر بوشهر نگاه کنید، این تصور برایتان به وجود می‌آید که شهر تا نیمه در آب است! با توجه به اینکه بوشهر در ارتفاع پایینی نسبت به سطح دریا قرار دارد، چنین صحنه جالبی را به وجود می‌آورد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با بهترین و زیباترین جاهای دیدنی بوشهر آشنا کرده و راهنمای شما برای سفر و گردشگری بوشهر باشیم. همانطور که متوجه شدید، این شهر بندری زیبا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است که هر کدام از ان‌ها به تنهایی، توجه افراد زیادی را به خود جلب خواهند کرد.

امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد!

سوالات متداول

مشهورترین سواحل بوشهر چه سواحلی هستند؟

در شهر بوشهر سواحل جذابی مثل ساحل آب شیرین کن، ساحل بنود، ساحل صدفی، ساحل ریشهر، ساحل ماسه‌ای بندر دیلم، ساحل بندر دیر و… وجود دارد.

در سفر به بوشهر از کدام جاذبه‌ها دیدن کنیم؟

شما می‌توانید در سفر به این شهر، از جاذبه‌های تاریخی فراوانی مثل عمارت ملک، خانه رئیس علی دلواری، قبرستان شغاب و اب انبار قوام دیدن کنید. همچنین طبیعت بی‌نظیر این شهر و جاذبه‌های طبیعی فوق العاده‌ای مثل گنبد نمکی جاشک و چشمه آب گرم اهرم می‌توانند انتخاب خوبی برای بازدید و گردشگری در این شهر باشند.

جاهای دیدنی بوشهر
جاهای دیدنی بوشهر
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Search