Search

چشمه ورتون اصفهان

چشمه ورتون اصفهان یکی از جاهای دیدین اصفهان در تابستان است که میتوان به دیگر چشمه های این استان اشاره کرد.گاهی در ارتفاعات و دامنه ها به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن حرارت مرکزی زمین یا فعالیت های زیرزمینی آتشفشان ها، آب های گرم از شکاف هایی در زمین سر بیرون آورده و چشمه های بی نظیر آب گرم را تشکیل می دهند. این چشمه ها از جاذبه های طبیعی ایران هستند که گردشگران برای بازدید و استفاده از آن ها به این محل ها می آیند. یکی از پربازدیدترین این چشمه ها در استان اصفهان در روستایی به نام ورتون قرار دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

چشمه ورتون اصفهان کجاست؟

جاهای دیدین اصفهان در تابستان در نزدیکی شهرستان نایین استان اصفهان، روستایی تاریخی واقع شده که به خاطر چشمه ی آب گرمش مشهور است. با حرکت از جاده ی یزد به سمت اصفهان در 35 کیلومتری اصفهان به روستای ورتون و دهکده ی گل سرخ خواهید رسید که از دور کلبه ها و محل های اقامتی اش پیداست.

تاریخچه چشمه ورتون

این محل از روزگاران بسیار دور محبوب و مورد استفاده بوده،بنایی که در این مکان ساخته شده دارایچهار طاق و چهار حوضچه  است که از اماکن موقوفه ی دوران صفویان است. حمام هایی در نزدیکی این چشمه ساخته شده که مربوط به دوران صفوی ست اما با توجه به شیوه ی معماری و سنگ هایی که داخل بنا به کار رفته می تواند اثری به جا مانده از سلجوقیان باشد که شاهان و درباریان صفویه در آن ها آبتنی می کردند و مجموعه ای ست شامل چند حمام و حوضچه های آب گرم و چشمه های آب گرم و یک ساختمان سنگی با نام حوض مراد که روی آب گرم ساخته اند. همچنین بقعه ای در پیرامون چشمه است به نام بقعه ی امامزاده آب گرمی.

منبع:ایرنا

بیشتر حمام های ساخته شده به سبک صفوی از بین رفته اند یا آسیب زیادی دیده اند اما هنوز برخی از آن ها بعد از بازسازی قابل استفاده است. اکثر چشمه های آب گرم به دلیل دما و عناصر

 و املاحی که در خود دارند دارای خاصیت درمانی هستند و چشمه ورتون هم از این قاعده مستثنی نیست. چشمه ای جوشان که مثال داروی آرامبخش عمل می کند و به دلیل برخورداری از عناصری مانند آهن و سدیم در آب و گِل و لای خود، برای نقرس و درد ماهیچه ها و مفاصل و بیماری هایی نظیر کم خونی و بیماری های دستگاه گوارش بسیار مفید است و افراد زیادی از پیر و جوان و زن و مرد از آن بهره مند می شوند. گفته می شود گِل و لای این چشمه برای بیماری های پوستی نیز مفید است. حوضچه ها در داخل بنا به دو دسته ی عمومی و خصوصی تقسیم شده اند که در حوضچه ی عمومی تا ظرفیت بیست نفر و در حوضچه های خصوصی تا چهار یا پنج نفر میتوانند وارد شوند. قاعدتا قسمت زنانه و مردانه هم جدا از هم است.

در حال حاضر در این روستا برای رفاه حال مسافران و گردشگرانی که برای تفریح و آبتنی و درمان به اینجا سفر می کنند امکانات خوبی ساخته شده. امکاناتی نظیر پارکینگ، چایخانه و رستوران با غذای محلی محبوبی به نام لاخول و از همه مهمتر کلبه های مجهز برای اقامت گردشگران. کلبه های مجهز به سیستم های گرمایش و سرمایش و مناسب برای شب ماندن در تمام فصول سال، و اقامتگاه بومگردی برای علاقه مندان.

بهترین زمان سفر

استفاده از چشمه های آب گرم در فصل های گرم سال زیاد جذاب به نظر نمی رسد اما در فصل های معتدل مثل بهار یا در هوای خنک پاییز، آبتنی در حوضچه های چشمه ی جوشان آب گرم یک تفریح لذت بخش تلقی می شود. فقط به خاطر داشته باشید لوازمی مثل حوله و دمپایی و ضد آفتاب را در کیف خود به همراه داشته باشید.

چشمه ورتون اصفهان احتمالا به دلیل اینکه خارج از شهر و در روستایی با همین نام واقع شده، زیاد مورد توجه و رسیدگی نبوده و از دلایل دیگرِ کم لطفی به آن وقفی بودن آن می تواند باشد. اما خوشبختانه سرمایه گذاران و علاقه مندان به گردشگری و دلسوزان هویت و تمدن این مرز و بوم آن را احیا کرده و با رسیدگی به آن میزبان گردشگران زیادی در این منطقه شده اند.یک اصفهان و یک پل خواجو در سفر به اصفهان از این پل غافل نشوید.

دیگر مکان‌های تفریحی استان اصفهان

پارک صفه اصفهان

از جاهای دیدنی اصفهان میتوانیم پارکهای فروان این استان اشاره کرد. سفر و ماجراجویی در ایران حتی برای خود ایرانیان بسیار جذاب است چرا که تاریخ غنی و کهن ایران در جای جای این کشور نشانه های بسیاری به جا گذاشته که برای افراد علاقه مند جذاب و ارزشمند هستند.

زیپ لاین صفه

گردشگران در سراسر دنیا با شخصیت های متفاوت و اهداف متفاوت سفرمی کنند. جاهای دیدنی اصفهان و تفریحات که این استان دارد باعث شده گردشگران فراوان به استان بروند .

عالی قاپو

عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان است البته مکانهای دیدنی اصفهان را نمی توان رتبه بندی کرد، از این جهت که هرکدام در نوع خود بی بدیل و با دیگر آثار غیر قابل مقایسه است. هر ساله گردشگران زیادی در سفر به ایران مشتاقانه در انتظار رسیدن به استان اصفهان اند که آوازه ی هنر و معماری و تاریخچه ی غنی و پربارش به همه جای جهان کشیده شده. حتما اگر تا امروز به میدان امام اصفهان یا همان نقش جهان نرفته باشید اما بارها اسم آن را شنیده اید.

کویر مصر اصفهان

کویر مصر یکی از جاهای دیدنی اصفهان و یکی از جاذبه های تاریخی این شهر به حساب می اید.که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و سالانه گردشگران زیادی از نفاط مختلف کشور برای دیدین این کویر سفر می کنند. کویر گردی در رمل های شنی کویر مصر، تفریحات متنوع، سکوت و ارامش و چشم اندازهای بی نظیر ان مواردی هستند که شما را مدیون این جاذبه گردشگری می کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Search