Search

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم تهران یکی از بناهای تاریخی و از جاهای دیدنی تهران در تابستان است که به دوران قاجار تعلق دارد. این خانه به دلیل معماری زیبایی که دارد جزو ارزشمندترین خانه‌های تاریخی و تقریبا گران ترین خانه موجود در ایران است. خانه موزه مقدم زمانی منزل مسکونی خانواده مقدم بوده است که نام و آوازه این خانه و خانواده در سرتاسر این دیار کهن پیچیده است.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم در گذشته به عنوان محل اقامت خانواده مقدم شناخته می‌شد و نام و آوازه آن به سراسر ایران معروف بود. این خانه، به عنوان آرمانی از هنر و فرهنگ قاجاری، برخورداری از تنوعی منحصر به فرد در طراحی داخلی و خارجی خود دارد. برعکس خانه های دیگر این دوره، خانه موزه مقدم با استفاده از ترکیبی منسجم از عناصر معماری کلاسیک و امپراتوری، بیانگر ذوق و ذکاوت هنری معماران قاجار است.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم

ویژگی های بارز خانه موزه مقدم شامل استفاده از سنگ های اصلی و مرصع شده، نمای سه بعدی با طرح های هندسی متنوع، آلاچیق های منحصر به فرد، آبنماهای زیبا و به همراه باغ های تاریخی و پارک های بزرگ می‌شود. این بنا درونی خود نیز به همین تنوع و زیبایی برخوردار است. از آنجا که پوشش دیوارها و سقف ها از جنس چوب و آجر بهره برده شده است، حسی گرم و صمیمی را در دل خانه موزه مقدم ایجاد می‌کند.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم

درباره خانه موزه مقدم

قدمت خانه مقدم به دوران قاجار می‌رسد. این خانه در ابتدا محل سکونت محمد تقی خان احتساب الملک، از افراد بسیار بانفوذ دربار قاجار بود و پس از ایشان در اختیار فرزندشان، دکتر محسن مقدم قرار گرفت. دکتر مقدم و همسرشان سلما که اصالتا ارمنی تبار بودند در این خانه ساکن شدند و تغییراتی را در دل آن به وجود اوردند.

منبع:گوگل مپ

آن‌ها در این خانه انواع اشیاء قدیمی و کلکسیونی مانند پارچه، چپق، شیشه، تابلو، سفالینه، مهرها، اسناد و دست نوشته‌های تاریخی و بسیاری موارد دیگر را نگهداری می‌کردند. در نهایت دکتر مقدم این خانه را وقف دانشگاه تهران کرد و از همان زمان تا الان به دلیل معماری و آثار قرار گرفته در آن جزو گران ترین خانه‌های جهان تلقی شود.

قسمت‌های مختلف خانه موزه مقدم

آثار تاریخی

همانطور که پیش از این گفتیم، خانواده مقدم اشیاء و اسناد تاریخی بسیار زیادی را در این خانه نگهداری می‌کردند. شما با مراجعه به این خانه موزه می‌توانید از آثار تاریخی جمع آوری شده مانند سفالینه‌ها، دست سازه‌های شیشه‌ای، ابزار آلات سنگی، مهرها، اشیای فلزی و اسناد تاریخی که قدمت زیادی دارند، بازدید کنید.

آتلیه شخصی

استاد مقدم بخش زیرزمین این خانه را به عنوان کارگاه شخصی خود انتخاب کرده بود. در این بخش می‌توانید آثار دکتر مقدم و انواع کتاب‌های باستان شناسی را مشاهده کنید.

ایوان

ایوان در ضلع شمالی ساختمان قرار گرفته و زیبایی مثال زدنی را به عمارت بخشیده است. این ایوان با کاشی‌کاری‌های صفوی، آینه کاری‌های زندیه و خشت‌های قاجاریه تزئین شده است. می‌توانید ببینید که این عمارت چه قدمتی دارد و از هر دوره یک یادگاری به جا گذاشته است.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم

ساختمان اربابی

ساختمان اربابی معروف ترین بخش خانه موزه مقدم است که به سبک سازه‌های قرون وسطی طراحی شده و در قسمت‌های مختلف آن هنر ایرانی به چشم می‌خورد. در این ساختمان اتاق تدخین، اتاق کدخدا، زیرزمین و حمام قرار گرفته است.

بخش‌های دیگر ساختمان

از دیگر بخش‌های خانه موزه مقدم می‌توان به حوض خانه، کتابخانه، حوض ژاپنی، اتاق قاجار، اتاق نشیمن و مطبخ اشاره کرد. همچنین یک کافه سنتی هم در این خانه موزه طراحی و ساخته شده تا میزبان مهمانان گرامی باشد.

منبع:گوگل مپ

بهترین زمان بازدید از خانه موزه مقدم

تهران شهری چهارفصل است و به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت در هر فصل از سال کوله بار خود را ببندید و به تهران سفر کنید.

قیمت بلیط موزه مقدم

قیمت بلیط بازدید از خانه موزه مقدم 30 هزار تومان است که با ارائه کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف هم بهره مند شوید. همچنین ساعات کاری این مجموعه در روزهای عادی به جز روزهای سوگواری و شنبه از ساعت 10 تا 18 می‌باشد.

راه‌های دسترسی به خانه موزه مقدم

برای دسترسی به خانه موزه مقدم باید به خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت مراجعه کنید.

در کنار خانه موزه مقدم که میتوان در فصل بهار رفت شما میتوانید به مکانهای گردشگری دیگر در فصل بهار در تهران هم بروید.مگر میشود شما به تهران بروید و به دربند تهران نروید؟؟؟؟ حتما به این مکان گردشگری هم سری بزنید.

دیگر مکان‌های تفریحی استان تهران

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران یکی از جاهای دیدنی تهران است که بر روی بزرگراه مدرس واقع شده است. گردشگران بسیاری برای بازدید از این مکان به تهران سفر می‌کنند تا هم از حس و حال خوب روی پل بهره‌مند شوند و هم از امکانات دو پارکی که در دو سمت پل قرار دارند، استفاده کنند.

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی تهران است که به دوران زندیه و قاجاریه تعلق دارد. این کاخ قدمتی 440 ساله دارد و جزو بزرگترین و منحصر به فردترین کاخ‌های ساخته شده در ایران است. این کاخ میزبان شاهان زیادی از دوران صفویه بوده و به خاطر نقاشی‌ها و کاشی کاری‌هایی که دارد توانسته زیبایی خود را به همگان ثابت کند.

باغ فردوس

باغ فردوس یکی از مکان‌های تاریخی و از جاهای دیدنی تهران است که به دوران قاجار تعلق دارد. این باغ در خوش آب و هوا ترین قسمت شمال تهران قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید جذب می‌کند

بازار تهران

بازار بزرگ تهران یکی از بنا‌های تاریخی و از جاهای دیدنی تهران است. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید ایران است که تنوع بسیار زیادی در فروش اجناس و کالاهای مختلف دارد.
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Search